Levné auto = zbořenina
Levná auta od autobazarů, soukromníků z Německa, inzerce mobile.de a autoscout24.com.
Je to sice trochu omleté téma, ale reakce a způsob myšlení některých lidí, jakož i poptávky, které nám občas přistávají v e-mailové schránce, ukazují na nutnost vyjít na světlo s dosud možná netušenými skutečnostmi. Píšeme o tom částečně v sekci o nás, ale problém si zřejmě zaslouží větší prostor a důraz. Takže český trh s ojetými auty a bohužel často i těmi zánovními, funguje zvláštním způsobem.
Člověk by řekl, že tohle období máme dávnou za sebou, ale chyba lávky. V Německu mezi těmi desítkami poctivých prodejců automobilů, kteří se snaží nabídnout svým klientům kvalitní auta za rozumné ceny, bez skrytých háčků a nesrovnalostí na pozadí, působí několik desítek a možná i stovek prodejců, kteří na nějakou etiku prodeje a hlavně svého zákazníka totálně kašlou.
Když 100% = 50%
Chtějí prodat to, co mají na skladě, bez ohledu na skutečný stav prodávaného předmětu a hlavně blaho zákazníka. Z toho potom vznikají pikantní situace. Jeden příklad za všechny. Na serveru Mobile.de si vyhledáte inzeráty k modelu Ford Mustang. Chcete si dopřát hezké a kvalitní auto s malým počtem najetých kilometrů. Začnete rokem výroby 2017, kilometry omezíte na 30.000, jako převodovku vyberete automat.
Mobile.de zachroustá a zobrazí vám výsledky. Vy se na ně zadíváte a zaplesá vám srdíčko. Hned první inzerát hlásá výhru v loterii, Ford Mustang 3,7 V6 v krásné modré barvě, roku výroby 2017 s najetými 17.000 kilometry a samozřejmě v 100% stavu a navíc v záruce. No neberte to. Můžete zareagovat různě. Vydat se na obhlídku, prověřit auto telefonicky nebo si udělat z tohoto inzerátu závěr, že Mustang ve verzi 3,7 V6, modré barvě, s najetými 17 tisíci km stojí necelých 550 tisíc.
Poslední možnost si raději hned vymažte z hlavy. Ford Mustang totiž stojí 550 tisíc pouze v případě, že s autem není všechno v pořádku. Kdybyste totiž zvedli telefon a kladli správné otázky, zjistíte, co jsme zjistili my. Minimálně polovina informací uvedených v inzerátu není zcela přesná nebo přesněji řečeno jsou zavádějící a vůbec se nebojíme říci slovo lživé.
Všechno v pohodě. Až na ten bourák
Když to shrneme, auto ze zmíněného inzerátu dostalo pořádnou ťafku, záruka u něj samozřejmě neplatí, servisní kniha není vyplněná a kdo ví, co dalšího bychom objevili osobně. Na tohle nám stačil telefonát. A nyní, jen tak pro pobavení, přidáváme přepis některých odpovědí pana prodejce z vybraného inzerátu.
Hovor začal poměrně klasicky. Pan prodejce vycítil příležitost a jal se auto vykreslovat v nejlepších barvách. Auto po prvním majiteli, kterým byl samozřejmě postarší umírněný pán (tohle klišé opravdu v telefonátu padlo), v záruce a pochopitelně nedotčené. Po chvíli ovšem z pana prodejce vypadlo, že autíčko zažilo jemné ťuknutí, přičemž samozřejmě nešlo o nic vážného. Klasika (identitu prodejce neuvádíme. Kdo bude chtít, najde si zmíněného prodejce a jeho inzerci sám.)
Jakub Holub (Import Direct): “Jak je to tedy s tou zárukou, bylo auto opravováno v značkovém servise, aby záruka platila dále a nepadla?”
Prodejce: „No víte, to auto bylo dovezeno z USA vlastně ani nevím jak pořádně vypadalo, aut dovážíme velké množství a ani moc tomu nerozumím. Ale je to fakt v super stavu.“
Požádal jsem proto prodejce o zasláni VIN a po jeho prověření jsem prodejci opět zavolal.
Jakub Holub (Import Direct): „Takže se měnila kapota, oba přední blatníky, oba nárazníky, přední světla, chladiče, kompletní interiér, airbagy, pravé boční dveře a práh?“
Prodejce: „Fakt to nestojí za řeč. díly se vyměnily, ale ani nelakovaly. No a ten práh, tam se vyměnil jenom kus plechu a lakované to je asi jen po boční sloupek.“
Jakub Holub (Import Direct): „Jak je to se servisní knížkou. Je řádně vyplněná?“
Prodejce: „No jasně, servisní knížka tam je, ale není teda vyplněná.“
Bohužel tohle není smyšlený rozhovor, jsou to největší perly ze skutečného rozhovoru, který se odehrál mezi naším Jakubem Holubem a prodejcem nejmenovaného autobazaru. Takže až budete chtít příště kvalitní auto za nejnižší cenu na trhu, budete vědět, že nestal-li se zázrak, bude někde zakopán pes. My v Import Direct se snažíme nabízet auta za dobrou cenu, ale ne za každou cenu. Někde totiž leží hranice mezi dobrým autem za dobrou cenu a levnou šunkou. A tu my nepřekročíme.
K zmíněnému rozhovoru zbývá pouze dodat, že auto je po prvním majiteli, který po těžké havárii zjistil, že vlastně nežije a auto už nepotřebuje. Je to možná trochu černý humor, ale přesně na tohle celá konverzace ukazuje.